Dan’s All Time Favorites: The Day Before You Came

Geplaatst: 17 juli 2011 in Dan's All Time Favorites, Muziek
Tags:, , , , , ,

Niemand neemt me serieus als ik zeg dat dit nummer één van mijn all time favorieten is. Men lacht erom alsof ik in een dronken bui een foute anekdote vertel waar iedereen met drank op zo kostelijk om kan lachen. Recht in m’n gezicht, zonder twijfel.

Het gaat hier namelijk om het nummer “The Day Before You Came” van ABBA. U hoort het goed ja. ABBA. U weet wel, die Zweedse hitsensatie die na het winnen van het Songfestival in 1974 met “Waterloo” (dat overigens naar mijn bescheiden mening ook meteen één van hun meest vreselijke nummers is) wereldberoemd werden en vervolgens pallets aan hits schreven waar menig hedendaags artiest zijn lijntjes coke voor op zijn spiegeltje zou laten liggen.
Het is ongelooflijk. Een “Greatest Hits” album van ABBA is ook daadwerkelijk een verzameling van hits, en niet een goedkope manier van albums verkopen met als lokkertje een paar nieuwe nummers zoals dat tegenwoordig meestal gebeurd.
Neem Snowpatrol. Het is een geweldige band. Maar sorry, na 3 albums een dubbel(!) Greatest Hits op de markt brengen? Rot toch lekker op, en maak fucking muziek!!

ABBA wordt nooit serieus genomen als échte muziek, hoe triest dat ook is. Er word lacherig over gedaan. Altijd. En dat is jammer. Erg jammer. Ok, er zitten draken van nummers tussen, ik zal het niet ontkennen, maar er zijn er veel meer die wél geweldig zijn. Angstaanjagend goed gecomponeerd en muzikaal gewoon erg sterk. Neem het gitaarrifje in “SOS”. Dat is geen ordinair muziekaal deuntje, dat is gewoon fucking meesterlijk. Net als het pianootje uit “Chiquitita”. En zo zijn er vele voorbeelden te noemen.

Maar het mag niet. ABBA is geen echte muziek blijkbaar. Het is een taboe. ABBA is fout. ABBA is één grote grap. ABBA is een zingende Pierce Brosnan op een Grieks eiland in een nichterige wijvenfilm. ABBA is gay en niet voor “andersoortig volk” geschikt. ABBA is muziek voor op vreselijke 70’s feestjes met half dronken veertigers.

Nu mag u uw vraagtekens zetten bij mijn persoon als voorvechter van het serieus nemen van de bovengenoemde band gezien het feit ik mij kwalificeer aan een aantal van de genoemde vooroordelen, maar ik heb er maling aan. U kunt de zogenaamde pestpokken krijgen. Bij deze.

Zoals ik zei, er is één nummer dat van een ongekend niveau is. Een nummer dat zó briljant is dat ik het minimaal eens per week luister. Het is zelfs één van mijn persoonlijke favorieten. Een classic.
“The Day Before You Came” is magistraal. Het nummer is het allerlaatste dat door ABBA is opgenomen. En ook dat is te horen. Agnetha klinkt moe. Moe van ABBA. Moe van het gejaagde leven binnen een wereldband. Moe van het zingen in deze hitmachine. Ze is op. Maar het klopt. Het doet namelijk waar het uiteindelijk allemaal om draait bij muziek; het raakt.

En de manier waarop het raakt, is misschien een beetje onconventioneel. Het is eigenlijk misschien wel het meest zinloze nummer ooit geschreven. Agnetha beschrijft haar dag op kantoor. Juist. Met die breekbare stem en de hoorbare moeheid beschrijft ze haar dag. In en in triest. En dat is wat raakt.

S’ochtends met de trein, de krant lezend. Op kantoor ruimt ze haar bureau op en begint aan een stapel papierwerk. Rond half één gaat ze zoals altijd even lunchen. Daarna rookt ze een sigaretje en slaat zich door de middag.

Klinkt niet bepaald als een pakkend nummer. Maar dat is het wel. De manier waarop ze het brengt. Prachtig.

En dan gaat het verder. Een muzikaal intermezzo dat je het kippenvel uit je armen trekt. Waanzinnig. S’avonds komt ze thuis. Zit ze alleen voor de TV naar “Dallas” te kijken. Met een bak Chinees op schoot. Ik zie haar al helemaal zitten, al jankend boven haar bak Bami. Schreeuwend richting J.R. Ewing. Met een stuk kroepoek in één hand. Bakje sambal op de armleuning van de stoel. En maar blijven janken. Geweldig.

Eenzaam en alleen bezingt ze haar gang naar bed. Alleen. Maar weer slapen. Om 22.00u. De volgende dag is ze weer vroeg op om haar saaie dag opnieuw te beschrijven. En van mij mag ze. Met haar emotioneel geknakte stem. En haar bak bami.

“And turning out the light, I must have yawned and cuddled up for yet another night.
And rattling on the roof I must have heard the sound of rain; The day before you came”

God, wat hou ik van dit nummer!!

reacties
  1. Page zegt:

    Mooi stukje! Enne… ik denk dat de mensen die dit ‘verafschuwen’ omdat het geen goede muziek zou zijn, de massa volgen omdat ze geen eigen mening hebben en daarom maar niet toegeven dat ze andere muziek ook mooi kunnen vinden, want dan val je uit de toon tenslotte. Je vindt muziek mooi of niet mooi of een beetje mooi, kan mij het schelen, maar dat je bepaalde muziek niet zou ‘mogen luisteren’ omdat de hokjesmensen dat ‘not done’ zouden vinden?? Schiet een eind op zeg! Zelfde dat het ‘not done’ is om in een duur restaurant geen wijn te nemen of vooral geen kleding te dragen die niet in de mode is, want je moet net als al die kuddedieren er wel allemaal hetzelfde bijlopen want dat vertelt de maatschappij ons. Of alles van bekende schilders mooi vinden, omdat je natuurlijk niet kan zeggen dat je het schilderij dat de buurvrouw heeft gemaakt ook eigenlijk best mooi vindt. Ik kan daar zooo niet tegen! Vandaar dat ik in een duur restaurant wel eens cassis heb besteld omdat de ober bij voorbaat al een passende wijn in wilde schenken!! Zelfde geldt voor de laatste mode. Daar doe ik ook niet aan mee of het moet toevallig iets zijn wat ikzelf mooi vind. Kan hier zo boos om worden! Zo’n stukje als hierboven, dat vind ik juist mooi! Dat is wie jij bent. Jij vindt dat nummer mooi (ik trouwens ook) en dat is veel leuker om te horen/lezen dan al die meelopers die alleen naar de ‘verantwoorde muziek’ luisteren. Beetje zielig en erg beperkend!!

  2. Angelique zegt:

    Hoi Danny!

    Wow, wat heb je dit prachtig beschreven..Abba is inderdaad zo’n band waar door velen niet serieus naar geluisterd kan worden. Gewoonweg omdat je dat nu eenmaal niet doet. Omdat de rest van de kudde schapen dat ook niet doet..dus waarom zou je in godsnaam, he..

    Respect dat jij je niet laat meevoeren door die kudde en lekker je eigen ding doet! Keep that spirit alive..en je bent niet de enige, hoor..ik heb ook een cd van Abba en ik heb er schijt aan wat anderen daarvan vinden.

    X Angelique

    • DanMan zegt:

      En zo is het!! Ik maak me niet meer druk om wat anderen vinden. Ik hou van dit nummer!! En van andere muziek. Maar ook naast muziek. I couldn’t care less. Gelult word er toch.
      En zo is het!

  3. Max Janse zegt:

    Mooi stukje, helemaal mee eens. ABBA is gewoon goed en “The day before you came” een van mijn favoriete nummers van ABBA. Het nummer intrigeert mij want uit de tekst zou je kunnen opmaken dat Agnetha nu gelukkig zou zijn nu ‘hij’ in haar leven is gekomen maar dat blijkt niet uit de droevige toon van dit nummer….

    Max

Geef een reactie

