Roy Orbison; Held

Geplaatst: 6 december 2011 in Blog, Muziek
Tags:, , , ,

Roy Orbison.

Bij de meeste mensen gaat er nu een klein, stoffig, haast onhoorbaar belletje rinkelen. Pretty Woman zal het eerste en vaak het enige zijn dat genoemd word. En daarna blijft het stil. Angstvallig stil zelfs. En dat doet mij een beetje pijn.

Roy Orbison is naar mijn mening de man met één van de mooiste en uniekste stemmen ooit gehoord. Laat ik eens gek doen en gewoon zeggen dat hij de dé mooiste stem allertijden had. En met dit statement heb ik allesbehalve moeite. Mensen als Elvis Presley, Billy Joel, Bruce Springsteen, Bono en Barry Gibb zijn het met me eens. Die laatste noemde de stem van Orbison zelfs “De stem van God”.
Want echt, Orbison was magie. “Was” helaas. Want vandaag, de 6e december 1988, precies 23 jaar geleden, overleed hij vrij plotseling aan een hartstilstand.

Roy Orbison brak door aan het begin van de roerige jaren 60. In de eerste helft van die jaren 60 stond hij met maar liefst 22 nummers in de Amerikaanse Billboard top 40. Een ongelofelijke prestatie. Al helemaal voor een verlegen jongen uit Texas. Zijn unieke stem met een bereik van 4(!) octaven was nou eenmaal niet alledaags en zijn sound was uniek.
Bij trad op met wereldartiesten, waaronder Johnny Cash, Willie Nelson en de Beatles. Tijdens een gecombineerd concert van hem en de Fab Four, waren deze met stomheid geslagen door zijn vrijwel bewegingsloze manier van optreden en het daverende applaus dat hij maar bleef krijgen. Ringo Starr;
“In Glasgow, we were all backstage listening to the tremendous applause he was getting. But he was just standing there, not moving or anything!” Na zijn optreden en een groot aantal encores, bleef het publiek maar “We want Roy!” scanderen. Toen Roy opnieuw het podium op wilde gaan, werd hij tegengehouden door Lennon en McCartney. De heren wilde zelf ook graag nog optreden.
Aan zijn samenwerking met de Beatles hield hij een hechte vriendschap met George Harrison over.
Hits als Blue Bayou, Only the Lonely, Crying, In Dreams, Oh, Pretty Woman en Running Scared bleven de hitlijsten domineren en het ging Orbison voor de wind.

Maar daar kwam verandering in. Na een paar persoonlijke tragedies en het uitblijven van nieuw succes, raakte hij muzikaal gezien steeds verder in de vergetelheid. In de jaren 70 was hij vrijwel onzichtbaar. Zijn muziek werd in deze periode wel vaak gecoverd door mensen als Emmylou Harris, Glen Cambell, Don McClean en Bruce Springsteen, maar succes voor Roy zelf bleef uit. De man met de typerende Rayban Wayfarer verdween langzaam maar zeker uit beeld.

En toch kwam hij opnieuw weer in beeld. In 1987 sloeg hij ijzersterk terug met onder andere een paar hits die als soundtrack diende voor grote films en een onvergetelijk concert; Roy Orbison and Friends, A Black and White Night. Tot op de dag van vandaag één van mijn favoriete concerten. Orbison stond er, even bewegingsloos als altijd, en gaf een ongekende performance weg. En dit alles begeleid door de epische TCB band (Elvis zijn vaste band) en muzikanten als Bruce Springsteen, Tom Waits, Elvis Costello, Jackson Browne, K.D. Lang, Jennifer Warnes en Bonnie Raitt. Waanzin. Ik kan er eindeloos naar kijken.

Zijn populariteit begon weer te groeien, net als zijn zin om weer te performen. “It’s very nice to be wanted again, but I still can’t quite believe it.” was als altijd zijn bescheiden mening. En performen dat deed hij in wat later bleek de laatste jaren van zijn leven. In 1987 begon hij een samenwerking met oud ELO frontman Jeff Lynne (die hij de beste producer ooit noemde) en langzaam rolde er, eigenlijk per toeval, de superband The Traveling Wilburys uit. De band, bestaand uit Bob Dylan, George Harrison, Jeff Lynne, Tom Petty en Roy zelf uiteraard, scoorde een flinke hit met hun eerste album en met de single Handle With Care.

Maar ook solo ging het goed. Een nieuw album, Mystery Girl, kreeg vorm. Onder andere Elvis Costello, Tom Waits en Jeff Lynne schreven nummers. De track She’s A Mystery To Me werd geschreven door U2’s Bono en The Edge. Bono;

“I stood beside him and sang with him. He didn’t seem to be singing. So I thought, ‘He’ll sing it the next take. He’s just reading the words.’ And then we went in to listen to the take, and there was this voice, which was the loudest whisper I’ve ever heard. He had been singing it. But he hardly moved his lips. And the voice was louder than the band in its own way. I don’t know how he did that. It was like sleight of hand.”

De grootste hit werd (postuum) het nummer You Got It. Het bleek zijn definitieve comeback.

Maar Roy heeft het helaas niet meer mee mogen maken. Tijdens de promotie van het album en het beginnende succes ervan, overleed hij thuis aan een hartstilstand. De man met de iconische Wayfarer en dd fabelachtige stem werd slechts 52 jaar. En dat, dat is veel te vroeg.

Roy Orbison. Vandaag, 23 jaar na zijn overlijden, word hij door mij nog steeds gemist. Want Roy, je bent een blijft een muzikale held. En die status is gelukkig onsterfelijk.

reacties
  1. Sander Horstman zegt:

    Geweldige zanger nooit echt veel van meegekregen hoewel ik nog wel kan herinneren dat ze op het nieuws vertelde dat hij overleden was maar wist niet hoe oud hij was.
    Ook word hij vertolkt in de film ,walk the line’ samen met Johnny cash en Elvis Presley.

    Al met al weer een mooi verhaal wat weer lekker wegleest

  2. ab roos zegt:

    Heb hem zien optreden in de 60er.70er en 80er jaren,heb hem diverse malen ontmoet.
    Hij is mijn jeugdidool, ik was 14 jaar toen hij met Only the Lonely zijn eerste grote hit
    scoorde,nu ben ik 65 en nog steeds luister ik naar zijn muziek..er gaat geen dag voorbij
    zonder Roy…

  3. ab roos zegt:

    Roy is mijn jeugdidool..ik was 14 jaar toen ik verliefd werd op Only the Lonely,nu ben ik 65
    jaar en er gaat geen dag voorbij zonder dat ik naar zijn muziek luister…
    Heb hem zien optreden in de 60er,70er en inde 80er jaren.Diverse malen heb ik hem persoonlijk ontmoet…The Big O had de mooiste stem in de pop muziek…

  4. Jo van Ham zegt:

    Prachtige herinnering aan Roy. Heb hem meerdere malen ontmoet en ook op zien treden. Voor mij blijft hij de beste. En inderdaad is Roy nog steeds ondergewaardeerd. Misschien komt daar nu verandering in.

Geef een reactie

