Ik ben ziek.

Geplaatst: 17 januari 2012 in Nieuws
Tags:, , , , , ,

Vanmorgen stond ik op en tijdens mijn vaste ochtendritueel, dat grotendeels bestaat uit m’n iPhone, het nieuws en Cornflakes, werd ik overladen met wat zonder twijfel de trending topic van deze dag ging worden.

“Homoseksualiteit kan worden genezen” kopte het immer ingetogen Nu.nl. De iets minder genuanceerdere Telegraaf kopte met het duidelijke “Homo’s zijn ziek”.
Begeleid door een diepe zucht las ik beide berichten en kwam tot de conclusie dat het eigenlijk om een stukje oud nieuws ging. Want opnieuw waren er een aantal fanatieke godsdienstigen opgestaan, Joden in dit geval, die hun “Alle homo’s zijn ziek” theorie uit de doeken deden. Eén van hen trok echter de aandacht. Vanonder zijn keppeltje haalde de man, Opperrabbijn Aryeh Ralbag (niet hardop lezen met koffie in uw mond), uit naar de stelling dat homoseksualiteit een aangeboren iets is. Volgens de Rabbijn-met-de-moeilijke-naam kan het makkelijk worden genezen, zo schrijft hij in het gezellige koffietafel leesstuk “Declaration On The Torah Approach To Homosexuality”. Ook staat er in het stuk dat men “verdwaalde joden weer op het rechte pad moet zien te krijgen” en als dit niet gebeurd, dan zijn deze verdwaalde, onbehandelde joden “Veroordeeld tot levenslange eenzaamheid, en zijn therapie en teshuva (berouw) geboden.”
Opvallend is overigens dat de man niet eens in Nederland woont, maar zijn uitspraken wél namens de Joodse Gemeenschap Amsterdam deed. Voorzitter van deze Gemeente, Ronnie Eisenmann, nam direct afstand van deze stelling en gaf aan dat “Alle homo’s welkom zijn”. Persoonlijk zou ik mij niet meer welkom voelen, maar goed, ik ben geen Jood.
Het stuk blijkt te zijn opgesteld door een comité van 25 personen bestaande uit rabbijnen, ouders, “worstelende joden” (die therapie ondergaan) en “succesverhalen”. Deze “succesverhalen” bestaan uit Joden die de therapie met succes hebben afgesloten en nu heteroseksuele levens leiden met vrouwen en kinderen. Het is een wonder. Hallelujah (Op z’n Joods).

Maar het bleef hier niet bij op deze dinsdagochtend. Ook de Christelijke medemens had nog even een duit in het roze gekleurde zakje te doen. De christelijke organisatie Different biedt een therapie aan die homo’s helpt “hun gevoelens te onderdrukken en beheersen”. Het kwalijke zit hem echter in het feit dat Zorgverzekeraars wettelijk verplicht zijn dit te vergoeden. Vol gemengde ongeloof las ik dit bericht. Ten eerste om het feit dat grote groepen mensen nog steeds denkt homoseksualiteit te kunnen genezen. Alsof het een ziekte is. Ten tweede om het feit dat een dergelijke therapie vergoed word door een willekeurige Zorgverzekeraar. Daar betalen u en ik maandelijks keurig onze premies voor.
Different is een Christelijke organisatie die claimt de homoseksuele kinderen van God weer “Hoop en perspectief” te geven. Op hun site staan talloze hartverwarmende voorbeelden van deze uitverkorenen die dankzij de hulp van “De Heil des Volks” weer zorgeloos en lekker heteroseksueel hun verdere leven aan God kunnen wijden. Met vrouw en zoveel mogelijk kinderen. Zoals God dat wil.

De gehele politiek sprak schande over dit verhaal. Dit kon niet. En inderdaad, dit kan ook niet. Nou ja, dat vond iedereen behalve de SGP. Ubergrrrrristen Kees van der Staaij vond namelijk dat de jonge medemens die kiest voor de therapie van Different, “Alle steun verdiend”. Juist. Dat zit in de Tweede Kamer mensen. Dat vertegenwoordigd ons. Wow. Ik voel de trots.

Ik vraag mij wel nog af hoe men binnen de geloven tegen biseksualiteit aankijkt. Ziet men dat ook als een volledige ziekte? Of meer als een verkoudheid? Onder het mom van “Even doorbijten en u komt er wel”?

Ik heb mij een lange tijd geleden al voorgenomen mij om de hierboven beschreven zaken niet meer druk te maken. Maar ik kan er niks aan doen. toch krijg ik bij het lezen van de bovenstaande zaken weer de kriebels over mij hele lichaam. Het raakt mij persoonlijk. Ik ben niet ziek. Ik voel mij niet ziek. Ik maak gewoon deel uit van deze maatschappij. Ik doe zelfs vrijwilligers werk en schenk geld aan goede doelen. Ik werk 40 uur per week. Ik betaal belastingen. Ik heb hobby’s. Ik mag vrij rondlopen waar en wanneer ik dat zelf wil. Ik mag zelfs gewoon autorijden. Ik heb een redelijk normaal leven. Dus waarom zou ik ziek zijn? Enkel en alleen omdat ik een relatie aanga met een man? Nee. Ik ben niet ziek. Anders had ik wel thuis gezeten, in de ziektewet. Ik heb nog geen fruitmand gezien.

Het feit dat homoseksualiteit nog steeds door velen word gezien als een ziekte, iets dat te genezen is, doet mij een beetje pijn. Homoseksualiteit is evenmin een ziekte als het hebben van rood haar, het met links schrijven of blind of doof geboren worden. Het is niet aangeleerd. Een geloof, u weet wel, met een god, een oud geschrift en dat soort dingen, dat vaak homoseksualiteit zo zwaar veroordeeld, dát is aangeleerd. U word niet geboren met een geloof reeds in uw hoofd geprent als deel van uw genetische opbouw. U leert het aan.

Word wakker. En respecteer elkaar als mens.

reacties
  1. monvivre zegt:

    Ik heb er ook met verbazing naar gekeken en geluisterd toen ik het op het nieuws hoorde. Ik vind het bezopen en gelukkig een heleboel mensen met mij. Maar ik kan me voorstellen dat het je pijn doet. Het moet eens een keer ophouden met dat idiote gedoe. Het is geen ziekte! Ik vind je een top vent! Of je nou homo bent of niet! Of je op vrouwen valt op mannen op kanariepietjes, kan mij het schelen! Jij bent jij en je bent een mooi mens! Daar kunnen genoeg hetero’s nog wat van leren! Ha! *dikke knuffel*

  2. Monica zegt:

    ik sluit me helemaal aan bij je laatste alinea..

  3. Sander Horstman zegt:

    Ik vind het raar dat deze “zieke” organisaties en religies bestaan. Wie denkt of zegt dat de homoseksuele medemens ziek is heeft zelf een draadje los. Of zouden die mensen een “gebrek” of fout willen masceren? Wel weet ik zolang er mensen zijn die ergens in geloven dat zogenaamd een hogere macht is en uit naam van hem of zijn religie uitspraken doet heeft geen eigen mening. Want daar hebben ze dan wel een boek voor waar het antwoord zwart op wit staat, ook al kan je dit in meerdere contexten lezen. Zolang er religie bestaat op de wereld zullen de mensen niet normaal met elkaar kunnen leven. Prima dat je gelooft maar val mij daar niet mee lastig. We doen allemaal wel eens domme dingen of zeggen iets waar we later spijt van hebben maar verschuil je niet achter een religie of godsdienst.
    Respecteer de mensen om je heen voor wie ze zijn niet om wat ze doen of om hoeveel ze verdienen of juist niet.
    We zijn allemaal van de firma naaktgeboren en zonder de laag kleding en sieraden zijn we allemaal gelijk.

    Dit wilde ik even kwijt.

    Alweer een sterke blog Danny ga zo door ik lees ze met veel plezier.
    Nooit over nagedacht om ze te laten bundelen?

    Spreek je snel op twitter

    Groet Sander

Geef een reactie

