Earth Hoer

Geplaatst: 31 maart 2012 in Blog, Nieuws
Tags:, , , , , ,

De laatste jaren lijkt er niets belangrijkers dan “Het milieu” of “De natuur”. Ons dagelijks leven word gestuurd door de vele heren en dames milieu-gestappo die ons inwrijven hoe zielig het wel niet is waar we al jaren mee bezig zijn. Wij maken de wereld dood. En dat mag niet. Door UW lease diesel bent U persoonlijk verantwoordelijk voor de dood van minimaal 14 grijsgestipte neusberen in het Amazonewoud. Mind you. Er word ons een Nationaal schuldgevoel aangepraat. En dat slaat door, dat durf ik wel te stellen.
De natuur is kostbaar. Onvervangbaar. En uiteraard kan er van alles aan gedaan worden om het leed iets te verzachten. Maar weet u? Het haalt niets uit. Echt niet. Want de roetfilter die hier onder uw Golf diesel geschroefd word, zorgt er echt niet voor dat de poolkappen weer gaan aangroeien. Enkel al om het feit dat, ook al doen wij, de Westerse wereld, ontzettend ons best om alles te verbeteren, het niks doet. Want meer dan de helft van de wereld blijft vrolijk uitstoten en veegt zijn reet af met het Kyoto-Protocol.

“Waar maken wij ons dan druk om?” hoor ik uw denken. Exact. Dat zou u denken. Ik zal het u vertellen. De enige reden is GELD.
Geld is het enige waar het altijd om heeft gedraaid in de wereld, altijd om draait in de wereld en altijd zal blijven draaien in de wereld. Het milieu is een miljardenbusiness geworden. Waar we allemaal aan meedoen.

Want wij doen dat namelijk graag. Wij zijn gek op goede doelen. En dat heeft NIETS te maken met het goede doel in kwestie. Het heeft grotendeels te maken met ordinaire zelfbevlekking. U kunt vol trots op verjaardagen en tijdens de lunch vanachter uw broodtrommeltje vertellen dat u geld gestort heeft voor die zielige Afrikaantjes/Syriërs/Beschermde diersoorten/Tsunamislachtoffers/Aidsweesjes/Zwerfhondjes/Landmijnslachtoffers etc. Het geeft u een goed gevoel. Maar belangrijker nog, het geeft u richting anderen een goed gevoel. Schaamteloos plant u gretig al uw goede daden op Facebook en Twitter.

Zelfbevlekking pur sang. U bent een goede doelen hoer. Niets meer, niet minder.

Vanavond was het weer zover. Heel Nederland mocht zich weer een uur lang in het donker hullen om de persoonlijk moraalridderige ideologie een flinke boost te geven. Het was Earth Hour.

Earth Hour. Een initiatief van het WNF met als doel, en ik quote even, “Samen een uur het licht uit voor de aarde”. En wat zal ze ons dankbaar zijn. *Kuch*
Vanmorgen om 8.30u was men in Samoa de gelukkige om als eerste een uur het licht uit te doen. Wat een blijdschap. Wat een vreugd. Wát een liefde tonen we met ons honderden miljoenen tegelijk voor het stukje aarde waar we op leven.

Wat een aanfluiting. Earth Hour is het meest zinloze stukje milieu gerelateerde indoctrinatie dat ik ooit heb meegemaakt. Een uur lang zit u met een kaars naar “Ik Hou Van Holland” te kijken terwijl u driftig uw sociale netwerken vol zit te spammen met berichten over “hoe goed u wel niet bezig bent”. Goed hoor…

Even voor mijn beleving hoor, maar, wat doet het? Wat levert het uurtje in het semi-donker u op? Doet u dat niet elke nacht al, terwijl u slaapt?

Nee. Sorry.
Noem mij een lul. Noem mij een milieuterrorist. Noem mij gerust achterlijk. Doe wat u niet laten kan. Maar ik pas voor dit soort ongein. En dat is óók een principe.

reacties
  1. monvivre zegt:

    Goed geschreven. Zo had ik er nog niet over nagedacht.

  2. Sander Horstman zegt:

    En doen ze in Amerika ook allemaal mee met earth hour?
    Denk niet dat op time square of op de strip in Vegas de lampjes een uur uitgaan.

    Zolang het Kyoto verdrag niet drastisch aangepast wordt zal het geen nut hebben.
    Al denk ik dat een Kyoto verdrag sowieso geen zin heeft.
    Want men maakt “afspraken” voor een beter milieu maar zolang de wereldeconomie draait om olie en geld zullen er geen toonbare resultaten geboekt worden.

    Al vind ik wel dat de druppels die wij nu op de gloeiende plaat gooien weldegelijk op de lange duur zin hebben, maar tot die tijd hopen wij dat de oplossingen van nu ‘snel’ effect hebben.

    Blijft toch een desceptie

Geef een reactie

