Vermiste Indianen en de Trekzak-Roemeen

Geplaatst: 20 juni 2012 in Blog, Schrijfsels
Tags:, , , ,

Jaren geleden, ik was denk ik een jaar of 6, zag ik ze voor het eerst. Vreemde mannen in kleurige gewaden, met zwarte hoeden waar onderuit lang, zwart haar stak. Indianen, zo leek het. Deze mannen stonden daar gewoon, midden op een plein in het centrum van Apeldoorn. Ze maakten muziek met een panfluit.

De panfluit, het instrument waar ik nu zo’n diepgegronde hekel voor koester, was voor mij op die leeftijd extreem boeiend. Of het nu kwam door het instrument zelf, of door de indrukwekkende felgekleurde Indianen, ik weet het niet. Wel weet ik dat ze er altijd waren. Wanneer ik ook in de stad kwam, het maakt niet uit op welke dag, ze waren er. Wat ook opvallend was, was dat ze overal leken te zijn. In elke stad waar ik kwam stonden minimaal 1 á 2 groepjes Indianen hun panfluit te misbruiken. Zodoende werd het een vast onderdeel in zo’n beetje elk Nederlands straatbeeld. Het werd zelfs naar verloop van tijd zo erg, dat het niet meer opviel. Ze waren er gewoon.

Jarenlang ging dit door. Jarenlang werden wij, het Nederlandse winkelvolk, ongevraagd belaagd door Indianen met een panfluit zodra wij een winkel uitkwamen. En ineens was het klaar. Als de Titanic na haar kennismaking met een ijsberg; ineens waren ze compleet uit beeld verdwenen.
Toch viel het me niet op. Al die jaren, het zal nu ongeveer een jaar of 10 á 12 zijn schat ik zo in, heb ik ze niet gemist. Geen moment. Sterker nog, ik had niet eens door dat ze waren verdwenen. En dat is raar.

Een aantal maanden geleden schoot het me ineens te binnen. In bijna elke Nederlandse stad zitten tegenwoordig Oost-Europeanen op een accordeon te spelen. Ze zijn als het ware de nieuwe Panfluit Indianen. En zodoende dacht ik aan die eerste golf straatmuzikanten, de Indianen. Maar ook ik ken de “Nieuwe” muzikanten.

Na een bezoek aan de supermarkt maak ik bij het verlaten van de winkel altijd mijn vaste praatje met de Oost-Europeaanse man op zijn accordeon. In het Duits.
De man, ik schat dat hij al dik in de 70 is, zit dagelijks op een klein opvouwbaar krukje met een oud koekblik voor zich, voor de plaatselijke Coop op zijn oude accordeon te spelen. De “Trekzak-Roemeen” zoals ik hem meestal noem, is een aandoenlijke man. Zodra ik uit de auto stap op de nabijgelegen parkeerplaats, begroet hij me meestal al uitbundig. Hij zwaait, begeleid door een enthousiast “Hallo!!”.
In zijn gebrekkige Duits maakt hij ook altijd graag een praatje. Eigenlijk altijd over het weer. Ik vraag standaard hoe het met hem is, en vanachter zijn enorme bril met “Freek-de-Jonge-brilglazen”, zegt hij standaard “Gut, Gut. Aber das wetter…”. Of het nu 30 graden is, of min 10, het maakt niet uit. Het weer deugt nooit. Het had eigenlijk best een Nederlander kunnen zijn.
Maar zo sta ik daar dan, tegenover de Trekzak-Roemeen. Terwijl vrijwel alle mensen stoïcijns doorlopen en hem geen blik waardig gunnen, zelfs niet na een vriendelijke begroeting (de Trekzak-Roemeen zegt namelijk iedereen gedag), sta ik te keuvelen over het weer alsof ik hem al jaren ken. Maar ik ken hem niet. Hij is de Trekzak-Roemeen, en die zit gewoon voor de Coop. Ik weet niet eens hoe hij heet. Of waar hij woont. Of dat hij misschien dakloos is. Waar komt hij oorspronkelijk vandaan? Misschien is hij wel een Trekzak-Tsjech. Of een Trekzak-Slowaak. Ik durf het niet te zeggen.
Toch voel ik een bepaalde sympathie voor deze man. Bij het vertrek zoek ik altijd wat kleingeld op dat ik dan in zijn oude blikje gooi. Hij is dankbaar, wenst me alle geluk van de wereld, en ik vertrek weer richting huis. Als ik nog een keer omkijk, zwaait hij opnieuw. Aandoenlijk.

Maar goed, terug naar de panfluit Indianen. Er is namelijk maar één vraag die op blijft borrelen; Waar zijn in godsnaam de panfluit Indianen gebleven?

Het is een vraag die me blijft boeien. Want, zo’n hele groep kan toch niet zomaar verdwijnen?

Ik ga op onderzoek uit. Maar ik hou jullie op de hoogte!

20120620-131445.jpg

reacties
  1. Romsom zegt:

    Heb je ze al gevonden? Wij vriegen ons net juist ook hetzelfde af 😄

Geef een reactie

