Vloeken

Geplaatst: 21 januari 2013 in Blog
Tags:, , , ,

Een aantal maanden geleden liep ik na een lange werkdag vanaf kantoor richting trein. Het moet ergens in November geweest zijn schat ik in, het was namelijk al donker. Vlak voordat ik de trappen richting het perron opliep, kwam ik door een soort tunnel heen. Degene die wel eens van of naar station Deventer reizen zullen weten wat ik bedoel. In dit stukje tunnel hangt aan weerszijden een rij van vier posters in een lichtbak. Acht in totaal. Zijdelings keek ik er naar. Op de posters stonden jonge mensen, semi-stoer afgebeeld terwijl ze in de camera keken. Ze waren zo stoer omdat ze stoere dingen deden. Zo was er een meisje met een grote zonnebril op die op een stoere rode motor zat. Ietwat vreemd, gezien het feit dat het blonde meisje volgens mij nog niet eens bevoegd was om op een scooter te mogen rijden. Maar goed. Naast het meisje stond de tekst (grote dikke letters dus heel stoer geschreven) “Ik? Ik ben tegen vloeken“.

Ik realiseerde me dat ik hier opnieuw te maken had met de Bond tegen het Vloeken. U weet wel, de Bond die het zich denkt te kunnen permitteren om u als zondaar keihard te beoordelen op uw vloekgedrag middels werkelijk waar tenenkrommende posters op met name stations. De teksten op deze posters zijn van een dusdanig niveau, doordrenkt met een Christelijke ondertoon, dat ik er meestal lichtelijk agressief van word. Teksten als “Met vloeken kom je nergens” en “Als er een vloek valt breekt er iets” of klassiekers als “Een vloek mist ieder doel” en “Zeg geen Jezus als hij je niks zegt” zorgen bij mij vrijwel instant voor een lichte vlekvorming in m’n nek. Ik kan er niks aan doen.

Het zit zo.

Ik vloek regelmatig. En dat vind ik fijn. Een goede “Godverdomme” is immers een heerlijke uitlaatklep voor de op dat moment blijkbaar ontstane frustratie. In welke vorm dan ook. Ook termen als “Fucking Hell” en het simpele “Jezus” willen nog wel eens voorbij komen. En waarom? Omdat het wel degelijk oplucht.
Dergelijke termen worden door mij zeker niet de hele dag door gebruikt moet u weten. Ik hoop niet dat u mij ziet als een ketterende soort van Tokkie of iets in die richting. Dat ben ik allesbehalve. Ik durf namelijk te stellen dat ik een uiterst beschaafd persoon ben. Zelf met dit gevloek op zijn tijd.

Wat mij zo agressief maakt qua Posters (overigens geldt dit voor de hele Bond tegen het Vloeken), is dat moralistische ondertoontje. Dat fundamentalistische Christelijke opgedrongen iets. Het “alleen-als-christen-tel-je-mee-en-ben-je-een-goed-mens” toontje. Dat opgeheven vingertje dat een ieder die buiten de denkwijze valt stilzwijgend beoordeeld en erger nog, veroordeeld. Want alleen Christenen tellen mee. Want die weten hoe het hoort. Die vloeken niet. Want een vloekend mens is slecht. En gitzwart van binnen. Ik kan hier extreem slecht tegen.

Op de site van “de Bond” staat een filmpje met daarin Christelijke kopstukken als De heer Van der Staaij van de SGP en een Heilssoldate die met samengeknepen billen pleiten voor een “Vloekvrij Nederland” en men hoopt dat er op scholen (eerst Christelijke, daarna misschien wel gewone!) een begin word gemaakt. Want de jeugd, dat is de toekomst! Een vloekvrije toekomst!

Begrijp mij niet verkeerd. Ik heb NIETS tegen welk geloof dan ooit. Ik ben zelfs geschoold op Christelijke scholen. Ik ken de Bijbelse verhalen stuk voor stuk en ik had dit stukje scholing nooit willen missen. Maar ik geloof niet. Ik ben wat men noemt een Atheïst. En dat mag ook.
Lieve mensen, geloof in wat u maar wilt. Doe lekker wat u niet laten kunt. Maar hou het voor uzelf. Probeer het niet als maïspap door de strot van een Foie gras Gans bij mensen naar binnen te drukken. Laat de niet gelovende mens ook in zijn waarde. Zoals de niet gelovende mens ook u (meestal) in uw waarde laat.

Vloeken is aangeleerd!” riep de Bond tegen het vloeken Papegaai ooit, jaren geleden. Ok, Bond tegen het Vloeken. En een geloof dan?

Hier wil ik het graag bij laten. Dank u.

20130121-235024.jpg

reacties
  1. shorstman zegt:

    Dat heb ik dus met de reclame over tolerantie.
    Laat mensen in hun waarde.
    Word je ook zo in de strot geduwd.
    En dan die de reclameposters daarvan.
    Ik gebruik tolerantie in het verkeer, ik gebruik tolerantie op zaterdag.
    Ze doen alsof het een pakje kauwgom is en zodra je er zin in krijgt nemen we een tabletje tolerantie.
    Rot toch op, spendeer die reclame euro’s aan goede reclame die aankomt bij de mensen.

    Maar ik laat mij weer gaan.
    Weer top geschreven Dan🙂

Geef een reactie

