Archief voor 16 februari 2013

Meesterwerk

Geplaatst: 16 februari 2013 in Muziek, Wow
Tags:, , , , ,

Soms brengt een andere kijkhoek je tot vernieuwende inzichten. Daardoor kan een vertrouwd iets een verfrissend, nieuw perspectief krijgen. Zo ook muziek.

Er zijn uiteraard talloze voorbeelden te vinden van covers die een nummer met een totaal andere insteek tot nieuwe hoogte doet stijgen.
Maar soms kan het allemaal zo simpel zijn. Is het juist die andere benadering die het originele nummer op een relatief eenvoudige manier versterkt. En dit is er één.

Ik droom dit nummer. Ken het van voor tot achter. Elke noot. Elk instrument. Elke zangpartij. Alles. Het zit er heel diep in. En toch kwam het onderstaande filmpje als een totale verassing. Een verassing die mij tot een zéér verhelderend inzicht bracht.

Het filmpje toont namelijk aan dat Bohemian Rhapsody vér bovengemiddeld briljant is in al zijn eenzaamheid.
Het nummer dat ik, en velen met mij, kunnen dromen, vormt zich onder de vleugels van dit prachtige orkest om tot een bijna epische openbaring. Muzikaal is er denk ik geen enkel nummer uit de moderne muziekgeschiedenis dat zó goed in elkaar steekt als Bohemian Rhapsody. En dat besef ik pas na het zien van dit orkest. Alles klopt.

Bohemian Rhapsody. Het kan zich muzikaal qua genialiteit met gemak meten naast topstukken van mensen als Beethoven, Brahms, Mozart, Chopin, Bach, Wagner en Strauss. En dat is een hele prestatie.

Queen, waarvan ik al jaren zoveel hou, ontvangt van mij bij deze een nog diepere buiging. Episch.