Blij

Geplaatst: 6 maart 2013 in Uncategorized
Tags:, , , ,

Op de vensterbank in mijn keuken staat een doosje. Het is een vrij onschuldig groen, kartonnen doosje van bescheiden afmetingen. Om iets specifieker te zijn, is het een eierdoos. In de eierdoos zitten zes eieren. “Vrije uitloop; Buitenei” zo lees ik in letters wisselend van grote op de bovenzijde. Op deze bovenzijde staat tevens een plaatje van een kip. De kip lacht. Achter de kip dansen twee kuikens. Tenminste, dat denk ik. Het zijn gele bolletjes met oogjes. Het zouden natuurlijk ook Rösti-rondjes kunnen zijn, maar voor zover ik weet lopen die niet achter een lachende kip aan.
Boven de kip en de kuikens/Rösti-rondjes, vliegt een bij. Dat is landelijk denk ik.

Maar nee, het houdt hier nog niet op. In tegendeel; het meest bijzondere moet nog komen. In een hoek op de bovenkant, net voor de lachende kip, staat een tekst in de vorm van iets dat een soort van stempel voor moet stellen. En juist deze tekst fascineert mij. “Blije Kip Garantie” staat er koddig leesbaar gedrukt.

Voor degene die mij wat beter kennen, zal het geen verassing zijn, maar ik vroeg mij bij het lezen van “Blije Kip Garantie” gelijk van alles af. En terecht lijkt mij.
Want ik bedoel, wát is precies een blije kip? Is er een soort standaard voor? Dat je als kippenboer zegt ‘He! En dat is nu de tweede keer dat ik je chagrijnig zie kijken! Drie keer en het is klaar he?’
En wat nou als er onverhoopt tóch een ietwat depressieve kip tussen de rest van de blije kippen rondwandelt? Word die geruimd? Of krijgt hij een receptje voor kippen-prozac?
Blij. Ook zoiets. Kunnen kippen überhaupt wel blij zijn vraag ik me dan ook af. Wanneer zou een kip nou blij zijn? Met wat granen misschien. Of wat water. Wat frisse lucht wellicht. Of toch een nieuwe aflevering van GTST. Je weet het nooit. De ene kip is immers de andere niet.

Maar ok. Stel, stél dat je kunt bepalen dat een kip tijdens zijn korte, prè kipfilet leven inderdaad blij is geweest. Laten we eens gek doen en daar vanuit gaan. Wat heb ik dan aan een “Blije Kip Garantie” op een ei? Voel ik me dan beter als ik soppend met een broodkorst het halfzachte eigeel uit het ei lepel? Dat denk ik niet.

“Blije Kip Garantie”. Ik ben er nog niet over uit. Al smaakt het ei overigens prima. En daar ben ik dan weer blij van geworden. Gegarandeerd.

20130306-001110.jpg

Geef een reactie

