De Nederlander Deel 1; De Nederlander haat De Duitser

Geplaatst: 13 maart 2013 in Blog, De Nederlander, Humor, Schrijfsels
Tags:, , , ,

De Nederlander. U weet wel, uw landgenoten. De mensen met wie u in de file staat op de A1. Of voor de kassa bij de Albert Heijn. Uw buren. Uw collega’s. Wij zijn (meestal) De Nederlander.
Volgens onze aanstaande Vorstin bestaat die niet. Een aantal jaren geleden alweer beweerde zij dit volmondig. Hoe zeer ik ook begaan ben met ons Koningshuis en onze toekomstige Koningin, op dit punt moet ik haar toch echt ongelijk geven.
Natuurlijk, Nederland bestaat uit een samensmelting van culturen. Al vele honderden jaren komt men vanuit elke uithoek van de wereld naar ons Nederland om dit Nederland naar een hoger plan te tillen. Al zijn wij daar, als zo’n beetje het enige volk op onze vrolijke ronde aardkloot, allesbehalve trots op. Waarom is mij een raadsel.

Maar goed. De Nederlander.

Ik vind het een fascinerend fenomeen, deze “Nederlander”. Zo fascinerend zelfs dat ik besloten heb mijn fascinatie om te zetten in tekst.
De Nederlander bestaat in mijn ogen namelijk wel degelijk. Het enige dat ons doet verschillen van elkaar is onze omgeving. Want zelfs in onze postzegelgrote natie, zit er een enorm verschil in mentaliteit, hartelijkheid, gedrag, normen, waarden, spraak, opvattingen en veel meer zaken, dan dat je in eerste instantie zou denken. Hoe ik daar zo zeker van ben? Vrij simpel; ervaring en observatie.

Sinds een jaar of zes reis ik vrijwel wekelijks door heel Nederland. En dan bedoel ik écht ons gehele Vaderland. Van het Zuidelijkste puntje Limburg, tot het Noordelijkste stukje Ameland en van het Oostelijke, maar altijd idyllische De Lutte tot in het winderige Terneuzen. Ik kom overal.
Soms kom ik in dorpen waar slechts drie huizen staan en waarvan ik de naam niet eens kan uitspreken. Soms sta ik midden tussen de vliegtuigen op Schiphol. Een andere keer midden in een oorverdovende stilte van een bos. Daarom hou ik van Nederland. In eigenlijk al zijn facetten. En zelfs over het Nederland waar ik een pesthekel aan heb, bijvoorbeeld de Noordoostpolder (en eigenlijk eerlijk gezegd alles waar de term “polder” op van toepassing is), kan ik nog wel iets zinnigs zeggen. Dat ga ik vanaf nu ook doen.

Nederland door de ogen van dit immer nieuwsgierig persoon. Helder, duidelijk, met humor, maar altijd ongezouten en nimmer bang.

———

Deel 1; De Nederlander haat De Duitser

Hoeveel Nederlanders ook van elkaar verschillen, op sommige punten zijn we het klaarblijkelijk altijd met elkaar eens. Als het Nederlands elftal moet spelen zijn WE één. Dat gaat gewoon vanzelf.
Al is een dergelijke vorm van saamhorigheid zeldzaam, op een heel ander vlak lijkt er nog zo’n collectief gevoel van “de Nederlander” te schuilen.
Met zijn allen hebben we het “Duitser afzeiken” klaarblijkelijk tot net zo’n nationaal instituut verheven als bijvoorbeeld Koninginnedag. Want “De Duitser” is slecht. De Duitser is ons nationale zwart-rood-gele pispaaltje waar De Nederlander zijn rits maar al te graag en ten alle tijden voor naar beneden ritst.
Waarom? Omdat De Duitser graag kuilen graaft op onze stranden. De Duitser heeft een grote mond waar ook nog eens een enorm volume uitkomt. De Duitser heeft een veel te grote auto van louter Duitse makelij. De Duitser praat alleen maar Duits en verwacht van heel de Wereld niets minder. De Duitser eet alleen maar vette worst die hij of zij wegspoelt met veel (Duits) bier. De Duitser heeft vast nog wel een fiets in zijn of haar schuur staan die van de Opa van de buurman schuin tegenover is geweest, want dat was een onderduikjood. Een echte, zo verteld men, niet zo’n semi-avonturier die een half uur op zolder heeft gezeten op een warme dag in juni 1943 toen er geheel toevallig een Duitser op de fiets (waarschijnlijk die van de Opa van de buurman) passeerde. Zo’n verhaal dat door de hele familie nog steeds als glijmiddel voor het Duitser pesten gebruikt wordt.

U keest het bovenstaande en denkt er het uwe van. Dat mag.
Vrij kansloos is het eerste dat mij te binnen schiet. Nogal sneu is het tweede. En ik snap het niet zou een goede derde kunnen zijn.

Want waarom? Wat is er leuk aan een puisterige 14-jarige die stoer aan een Duitser vraagt waar het fahrrad van z’n Opa is? En waarom is het klaarblijkelijk leuk om hem vervolgens de pus uit zijn met Clearasil dichtgeplamuurde bek te zien lachen, aangemoedigd door de rest van de familie? Vader pinkt een traantje weg, want zoonlief is zojuist een échte Nederlander geworden. En die hebben een hekel aan Duitsers.

Ik hou veel van onze Oosterburen. En ik snap niets van deze massale hetze. Maar ik merk wel dat het blijkbaar erg diep zit bij De Nederlander. Het lijkt erbij te horen. Duitsers. Die moeten we niet.
Een fascinerend stukje collectiviteit waar ik mij als De Nederlander eigenlijk voor schaam. Want ook dit is De Nederlander. Al snap ik niet waarom.

20130313-231452.jpg

reacties
  1. peter fanter zegt:

    mooi geschreven met eind reactie groet de Duitser

Geef een reactie

