Herta

Geplaatst: 30 juni 2013 in Blog, Eten, Schrijfsels
Tags:, , , , ,

20130630-014008.jpg

Zoals u ongetwijfeld al na honderden verhalen van mij zult weten, ben ik gek op triviale data en leuke kalendergerelateerde weetjes. Ik hou er gewoon van, dat stukje historisch besef.
Nou ik heb nieuws voor u; vandaag is het weer zo’n dag. Vandaag, 30 juni 2013, is het namelijk de 100e geboortedag van niemand minder dan Herta Heuwer!

Herta is naar mijn idee één van de belangrijkste vrouwen van de afgelopen 100 jaar geweest. Deze olijke Duitse dame is namelijk verantwoordelijk voor het uitvinden van misschien wel mijn favoriete etenswaar aller tijden; de Currywurst.

Good old Herta vond het kleine met saus overgoten Duitse wonder uit in 1949. Tenminste, ze is officieel de uitvinder. Later claimde onder andere iemand uit Hamburg al in 1947 eens een currywurst gegeten te hebben, maar dat is allemaal achteraf natuurlijk. We gaan er gewoon vanuit dat Herta het eerste was.

Maar waarom ben ik zo lyrisch over een Duitse worst in rode saus? Ik kan daar voor de verandering eens kort op antwoorden. Het is eenvoudig geluk. In zijn puurste en simpelste vorm. Want er is bijna niets in de hele wereld waarvoor men mij ’s nachts wakker kan maken (spreekwoordelijk, ik sta niet voor mezelf in als je het doet), maar voor de currywurst maak ik graag een uitzondering. Het is geweldig.

20130630-014030.jpg

Ik kom regelmatig in Duitsland. Ik hou van Duitsland. Zielsveel. Maar een bezoek is eigenlijk niet compleet zonder een authentieke currywurst. Mit pommes. Und mayo.
Het moment dat ik het kartonnen bakje met de worst en de friet in m’n handen krijg en hem langzaam m’n vingers voel verwarmen, bloeit er puur geluk in mij op. Heel even ben ik alleen met mijn currywurst en is mijn hoofd leeg. Dan geniet ik, elke keer weer als ik met het kleine houten vorkje weer een stukje worst uit de rode saus vis en triomfantelijk naar mijn mond beweeg. Onbetaalbaar.

(Op de onderstaande foto ziet u ondergetekende op zo’n moment.)

Laten we daarom vandaag allemaal heel eventjes stilstaan bij de 100e verjaardag van Herta Heuwer, en haar bedanken voor het uitvinden van één van de mooiste dingen ooit. Currywurst. Dank u.

20130630-014644.jpg

reacties
  1. monvivre zegt:

    Driewerf hoera voor Herta!😉

Geef een reactie

