Formule Wie? Deel 1; Maurício Gugelmin

Geplaatst: 6 september 2013 in F1, Formule Wie?, Schrijfsels
Tags:, , , , , , , , ,

20130906-183428.jpg

Maurício Gugelmin. Het klinkt een beetje als een dure, glimmende espressomachine. “Nee, dit apparaat meneer, dit is dé Gugelmin, van Maurício. Kijk, hij heeft zelfs een stoompijpje voor de perfecte cappuccino!”
Het klinkt ook wel als de naam van een meedogenloze Dictator van één of andere bananenrepubliek. Il Generalisimo.
Misschien was het wel de schurk uit een Bondfilm. De hele Britse inlichtingendienst achter Gugelmin aan. Lachen.

Nee. Niemand weet eigenlijk wie Maurício Gugelmin nou ook alweer écht was. Of is, want hij leeft nog, laat ik dat alvast verklappen.

Ok, de titel was wellicht al een weggever, maar Maurício Gugelmin was van 1988 tot en met 1992 coureur in de Formule 1 voor twee teams (officieel drie maar dat leg ik nog uit).

De van oorsprong Braziliaanse Gugelmin begon in 1971 met het racen in Go-karts. Met succes. Maar liefst negen keer op rij werd hij van 1971 tot en met 1979 lokaal kampioen. Via de sport ontstond er een vriendschap met nog een gedreven landgenoot. Een jonge jongen genaamd Ayrton Senna da Silva.
De grote stap volgde een jaar later toen hij meedeed aan het Braziliaanse kampioenschap en ook hier als kampioen over de streep kwam. Het smaakte echter naar nog meer en in de eveneens Braziliaanse Formule Fiat werd hij in 1981 Kampioen.

Maar net als voor zoveel jonge coureurs in die tijd, lonkte de UK. Het land van de “Open Wheel Races”. Kleine klassen die een goeie opstap konden bieden naar het hoogst haalbare; Formule 1.
Na zijn vertrek in 1982 naar de UK, trok hij bij vriend Ayrton in (de twee zouden een huis delen van 1982 tot en met 1987) en omdat die al een tijdje in de UK racete en het wereldje onderhand goed genoeg kende, kwam Gugelmin bij het Formula Ford team van Van Diemen terecht. Senna had zelf voor het team gereden in het voorgaande jaar, was er tweevoudig kampioen geworden, maar was van de 1600cc klasse nu naar de Formule Ford 2000cc klasse verhuisd. Voor Gugelmin was het een gedroomde kans. Hij werd dit jaar kampioen.

Terwijl Senna in 1983 hevige gevechten op de baan voerde met zijn grootste rivaal Martin Brundle reed Gugelmin dit seizoen wederom Formule Ford, maar net als Ayrton een jaar eerder, ditmaal in de 2000cc klasse. Hij werd er tweede.

In 1984 besloot hij het buiten de UK te proberen en nam deel aan het Europese Formula Ford kampioenschap. Hij werd kampioen, evenals in het volgende jaar in de Formule 3 voor het team van West Surrey Racing. Ook won hij de prestigieuze Macau Grand Prix.

De volgende twee jaar moesten een opstap worden naar de Formule 1. Vanaf 1985 bestond de Formule 2 niet meer, en was vervangen door de Formule 3000. In 1986 en 1987 reed Gugelmin in deze klasse rond. Het eerste jaar, nog steeds voor het team van West Surrey Racing, bracht hem weinig. In 1987 maakte hij de overstap naar Team Ralt. Met succes. Gugelmin won de seizoensopener op het Britse Silverstone en nog tweemaal stond hij dat jaar op Pole. Helaas zonder winst.

Al was hij in 1986 kort in de race geweest voor een stoeltje bij Team Lotus, dat waar hij jarenlang op had gewacht gebeurde dan eindelijk toch in 1988 want hij kreeg een aanbod om voor het team van March in de Formule 1 te komen rijden.
Als teamgenoot van Ivan Capelli mocht hij het voor het herrezen team met de nieuwe sponsoren van Leyton House proberen. Voor het eerst sinds 1982 verscheen March weer aan de start in een prachtig slanke auto ontworpen door Adrian Newey. (De auto, in de schitterende kleuren van sponsor Leyton House, is naar mijn idee nog steeds een van de mooiste Formule 1 wagens ooit.)

20130906-184831.jpg

Voor Gugelmin begon het seizoen slecht. In de eerste zes races moest hij er vijf opgeven vanwege een defect aan de wagen. Toch wist hij nog punten te scoren dit seizoen met een vierde plek tijdens de Britse GP en een vijfde plaats in Hongarije, mede door de vernieuwende aërodynamica van Newey. Het maakte hem de beste “rookie” van het jaar.

20130906-183329.jpg

Het optimisme van March in het voorgaande jaar verdween snel in 1989. Het team was een financiële ramp, waardoor er amper geld was om het team goed te runnen. De wagen dit seizoen, de CG891 was veel te onbetrouwbaar en het enige lichtpuntje was een derde plek tijdens de openingsrace in Brazilië. Al werd dit behaald in de 881, het model van het vorige seizoen.
Tijdens de Franse GP was Gugelmin betrokken bij een zware crash die een groot aantal auto’s uit de race knalde. Na de herstart, hij startte vanuit de Pits, zette hij tijdens de race de snelste raceronde neer. De enige uit zijn carrière.

March was niet meer in 1990. Met veel moeite was men 1989 doorgekomen en het team werd verkocht aan de hoofdsponsor, Leyton House.
Ook dit seizoen was eerder zwart dan wit, maar toch zorgde het team tijdens de GP van Frankrijk voor een kleine sensatie. Omdat men als enige team geen banden wisselde, lagen Gugelmin en zijn teamgenoot Capelli lange tijd op de eerste en tweede plaats tijdens de race. Iedereen hield zijn adem in. Zou het?
Nee. Gugelmin viel na 58 ronden uit omdat de onbetrouwbare Judd krachtbron het begaf. Capelli deed zijn best maar werd laat in de race nog gepasseerd door Prost in zijn Ferrari. Toch werd het team knap tweede, vóór de McLaren van Senna die derde werd.
De rest van het seizoen was voor Gugelmin meer van hetzelfde. Een zesde plaats in België was het hoogtepunt.

Ook in 1991 zat het niet mee. Veel cruciale leden van het team waren gaan lopen, en tijdens het seizoen werd teambaas Akira Akagi gearresteerd in verband met fraude. De geldkraan ging dicht en het team kroop in schaamte voort, wanhopig stuiptrekkend als een stervend dier. Er werd maar één treurig punt gescoord het hele seizoen.

20130906-183543.jpg

Gugelmin besloot aan het eind van het seizoen het zinkende Leyton House schip te verlaten en vond onderdak bij Jordan GP.
Ook dit was één groot fiasco. Ook bij Jordan waren er financiële problemen. Het pas tweede seizoen van het Jordan team bleek een stuk minder betrouwbaar dan het solide eerste seizoen. De Ford motoren waren vanwege de hoge kosten verruild voor exemplaren van Yamaha. Het zorgde voor veel te trage, onbetrouwbare auto’s. Van de zestien races moest Gugelmin er elf opgeven. Zijn beste klasering was een zevende plek in San Marino. Er werd door het team slechts één punt behaald in 1992.

20130906-183723.jpg

Het zou het laatste jaar blijken voor Maurício Gugelmin in de Formule 1.

Maar hij hield niet op met racen. Eind 1993 reed hij drie races in de Amerikaanse Champ Car’s. Van 1994 tot en met 2001 zou hij de serie trouw blijven.
Helaas wel, net als in de Formule 1, met weinig succes. In 1997 won hij zijn eerste en enige race in de Champ Car’s en eindigde nog tweemaal op het podium als tweede. Het werd zijn beste seizoen waarin hij als vierde in het klassement eindigde.

Na een buitengewoon ellendig jaar, besloot hij aan het eind van 2001 te stoppen met racen. Na een zéér zwaar ongeval op de Texas Motor Speedway, waarbij hij een impact overleefde van ruim 113G, en na het ongeval van medecoureur Alexander Zanardi die bij de crash beide benen verloor, besloot hij dat het mooi geweest was. De allergrootste klap die hem deed besluiten te stoppen kwam echter van heel dichtbij. Zijn zesjarige zoontje Guiliano overleed aan een slopende ziekte.
“I definitely want to spend more time with my family. After those two big accidents, and Alex’s deal in Germany, I said, ‘That’s it. Forget it”

Gugelmin zou nooit meer aan de start van een race verschijnen.

Tegenwoordig runt hij samen met zijn broer Alceu een familiebedrijf. Zijn twee nog levende zoons racen in Go-karts.
Wie weet, staat er dus ooit weer een Gugelmin aan de start van een Grand Prix. Laten we hopen dat ze dan wat meer geluk hebben dan hun vader.

reacties
  1. shorstman zegt:

    En weer ademloos zitten lezen,
    Het mooie van deze verhaaltjes is dat er een heleboel voorbij komt wat ik niet wist.
    Maar ook een hoop dat ik vergeten was. Dat verhaal van de pitstops heb ik nog op tv gezien maar was ik vergeten.
    Bij de verhalen speel ik in mijn hoofd een soort film af. En dat is alleen maar mooi toch?!
    Hoop op nog meer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s